![]() Foto-beeldbank compleet |
![]() Grafstenen-advertenties |
![]() Kwartaalbladen - Marskramers |
![]() Objecten in museum |
![]() Bibliotheek in museum |
![]() Palthehof.nl |
Voor details (Info.copyright) | ;
Homepage NVV → Museumobjecten NVV → Zoekresultaat |
Aantal gevonden objecten : 59 (uit: 1456)
Getoond wordt object : 1 t/m 30 |
||
|
Klik op object voor vergroting en meer informatie
1. |
![]() |
Object: 00424
Titel:Prenten met antieke fietsen Datering:Onbekend Beschrijving:Prenten met antieke fietsen (copyright 1949, Lemet,Hilversum), gebruikt door Union fietsenfabriek. |
2. |
![]() |
Object: 00441
Titel:Ingelijste prent Union fietsen Datering:1984 Beschrijving:Ingelijste prent "Union rijwielen hebben een rustige gang". Uitgegeven ter gelegenheid van het 80-jarig bestaan van de Union Rijwielfabriek te Dedemsvaart. Eén uit een grotere serie reclametekeningen gemaakt door de bekende reclametekenaar en illustrator Daan Hoeksema. Van deze tekenaar is een ruime collectie reproducties van tekeningen aanwezig. |
3. |
![]() |
Object: 00448
Titel:Benzinetank Union bromfiets Datering:Onbekend Beschrijving:Benzinetank Union bromfiets. |
4. |
![]() |
Object: 00532
Titel:Spaakspanningsmeters en spaaknippelkalibers. 8 foto's Datering:Onbekend Beschrijving:Twee verschillende uitvoeringen voor hetzelfde doel. Destijds in gebruik bij de Union fabriek. |
5. |
![]() |
Object: 00708
Titel:Union bromfiets Datering:1953 Beschrijving:Geslaagde restauratie van het eerste model Union bromfiets uit 1953 met een Boy motorblokje. Union heeft dit model afgekeken bij de Gelderse Motoren Fabriek (GMF), toenmaals gevestigd in Varsseveld. Union produceerde zelf de frames en kocht de motorblokjes in bij de GMF. Dit geheel werd bij de Union afgemonteerd tot een bromfiets. Arend Oosterveen uit Ankum heeft dit exemplaar gerestaureerd in 2020. |
6. |
![]() |
Object: 00735
Titel:Bakkers transportfiets Datering:Onbekend Beschrijving:In 2016 is het onderstel van een Union bakkers transport fietskar gekocht van museum Velorama te Nijmegen, gerestaureerd en voorzien van een nieuwe houten bovenbouw. Bertus Stroeve, vrijwilliger–gastheer van museum Palthehof , vertelde dat de opbouw zoals die nu is afwijkt van de opbouw zoals die vroeger hier gemaakt werd, ook door hem, toen hij als jonge man werkzaam was bij aannemer Tempelman. Wim Ruinemans is ook als jonge leerling timmerman bij Tempelman in dienst geweest en heeft op dezelfde wijze meegewerkt aan het maken van dit type bakkerskar. De bovenbouw Aannemer Tempelman maakte de opbouw voor de bakkersfietskarren voor de Union rijwielfabriek. Die bestond uit een langwerpige houten bak met één grote platte boven klep. Die was aan de rechter zijkant van scharnieren voorzien en had aan de linker zijkant twee handgrepen om het houten deksel omhoog te tillen. De voorklep De zijkanten liepen door naar voren, met een ronding van boven naar de lagere voorkant. Deze bak werd gebruikt voor het “kleingoed”, zoals beschuit, koekjes e.a.. De klep kon aan de voorkant naar boven open getild worden. Die voorklep werd gemaakt van iepenhout (uit Denemarken geïmporteerd?) en door twee personen in de gebogen vorm gemaakt; tijdens het werk werd er voortdurend heet water over het hout gegoten, dat met klemmen steeds iets verder aangedraaid werd, tot de juiste buiging was bereikt. |
7. |
![]() |
Object: 00769
Titel:Ontwerptekening Union racefiets Datering:Onbekend Beschrijving:Ontwerptekening Union Pegasus racefiets, in de periode dat Unikap als bedrijfsnaam werd gebruikt. (1994?) |
8. |
![]() |
Object: 00772
Titel:Union jeugdfiets Hi-riser (2 foto's) Datering:Onbekend Beschrijving:Ir H.G. v.d. Berg -toenmalig directeur Union- ontwikkelde de Union Hi-riser, een in Amerika onder het merk Royce-Union geïmporteerde Hi-riser. Temidden van Amerikanen en Japanners stond hij er mee op een expositie in New York. Hij had bij Royce-Union in de U.S.A. een grote opdracht gekregen voor de levering van deze Hi-risers. Nadat de tekeningen voor dit speciale model klaar waren moest er snel geproduceerd worden. Dorpssmid Klaas Huls kreeg de opdracht om deze frames te maken. De frames werden in hippe glimmende kleuren gespoten. De onderdelen waren niet van hoge kwaliteit, bijvoorbeeld de wielen kwamen compleet van een kinderwagenbedrijf uit Limburg. Na het monteren werd er nog een karton omheen gevouwen en gingen ze de zeecontainer in. In de container werden ze in 2 lagen geplaatst en daarboven werden ze plat op gelegd. Er gingen ca. 500 Hi-risers in een zeecontainer. Foto 2 toont de ontwerptekening. |
9. |
![]() |
Object: 00773
Titel:Ontwerptekening Union kinderfiets Datering:Onbekend Beschrijving:Ontwerptekening van de Flamingo junior ('de Nederlandse Hi-riser'). Het model is weinig verkocht. |
10. |
![]() |
Object: 00774
Titel:Union kinderfietsen 'Polly' Datering:1975 Beschrijving:Eind 1974 begon bij Union de ontwikkeling van een kinderfietsenserie vanaf de jongsten tot aan dertien of veertien jaar. Juist in de kinderfietsenmarkt had Union nooit veel gedaan en nu wilde men ook die markt in handen krijgen. Dat is met de Polly-fietsen redelijk gelukt, want het was een behoorlijk succes. De serie liep vanaf kinderfietsjes met autoped wielen van 12 1/2" tot aan fietsen met 22"-wielen. Het was een complete serie in aantrekkelijke kleuren. En het waren vrij redelijke prijzen voor een kinderfiets; ze zaten ongeveer in het midden van de marktprijzen. Rivel was daarin hun grootste concurrent. Daarvoor werden er wel jongens- en meisjesfietsen gemaakt, maar dat waren normale fietsen met iets dunnere buizen en speciale lugs (verbindingen tussen buizen). Maar dat begon pas bij fietsen met 16" wielen en door de kleine aantallen was het tot dan toe niet zeer aantrekkelijk voor Union. Het Polly ontwerp leek niet meer op een fiets die samengesteld was uit lugs, maar bestond uit bewerkte en gebogen buizen, waarvoor ook nieuwe machines moesten worden aangekocht. Zoals een kontouren lasmachine, buigmachine en een excenterpers om de frames te kunnen fabriceren. 1975 was het jaar van de Polly jeugdfiets. Een speelse fiets waarbij de ontwerpers van Unikap niet zijn vergeten dat 'ie ook sterk moest zijn. Een sterk frame met een sterke bagagedrager waar een vriendje best achterop mocht zitten. Unikap stelde niet alleen hoge eisen ten opzichte van de kwaliteit, maar gaf de Polly fietsjes ook vrolijke frisse kleurtjes. Het pop oranje was bovendien erg opvallend en daardoor extra veilig. Foto 6 toont het ontwerp van de 'Tripper'; deze Polly-uitvoering is alleen maar op papier gemaakt. |
11. |
![]() |
Object: 00776
Titel:Afbeeldingen Union bromfietsen Datering:Onbekend Beschrijving:Wandplaten en tekeningen van diverse modellen SACHS Union bromfietsen. |
12. |
![]() |
Object: 00823
Titel:Union "Diamond Rock" damesmodel Datering:Onbekend Beschrijving:Union "Diamond Rock" damesmodel. Foto 2 toont het dames- en herenmodel samen. |
13. |
![]() |
Object: 00824
Titel:Union "Diamond Rock" herenmodel Datering:Onbekend Beschrijving:Union "Diamond Rock" herenmodel. Foto 2 toont het heren- en damesmodel samen. |
14. |
![]() |
Object: 02296
Titel:Fietsbel Datering:1930 Beschrijving:Bovenhelft van een metalen fietsbel met in reliëf een klavertje vier en de tekst 'B. Westerik. De Hulst, Brug 6 (het adres van de smid-fietsenhandelaar). |
15. |
![]() |
Object: 03001
Titel:Tour Dames Datering:1935 Beschrijving:Ronde spatborden, lage instap, bandenmaat = 28. |
16. |
![]() |
Object: 03003
Titel:Savoy Dames Datering:1973 Beschrijving:Parall.blauw/groen, zwarte kettingkast, bandenmaat = 26. |
17. |
![]() |
Object: 03005
Titel:Kinder M Datering:1990-2000 Beschrijving:Jungle bike geel/groen, plastic kett.scherm, recht stuur, bandenmaat = 20. |
18. |
![]() |
Object: 03007
Titel:Strano Datering:1969 Beschrijving:Torpedorem, kett.schem voorwiel 12,5, bandenmaat = 24 , was in gebruik in het Belgische leger. Stranofiets:In het kader van de opkomende vouwfiets-rage brengt Union de opvallende Strano op de markt. Geen echte vouwfiets, maar een tweewieler van maar 55 cm lang. Volgens het vakblad "Fietsenwereld" uit 1963, was de fiets een uitvinding van de heer B.J.M. Overing, die anderhalf jaar aan de ontwikkeling werkte. In Italië was dit model echter al in de Tweede Wereldoorlog bekend onder de naam Velocino. En volgens het Engelse vakblad "Cycling" uit 1931 ligt de oorsprong van deze fiets in België. Voor Union is deze fiets geen succes en daarom wordt de verkoop al in 1965 weer gestaakt. Bron: Union Strano-folder, 1964. |
19. |
![]() |
Object: 03009
Titel:Race Sakai Oranje Datering:1970-1980 Beschrijving:Derailleur, twoclips, bandenmaat = 28 , ontworpen en getekend door Lambert Likkel in 1973. Export fiets naar V.S. |
20. |
![]() |
Object: 03010
Titel:Snorfiets Datering:1975 Beschrijving:Trommelrem, zonder motor (Philips), bandenmaat 20", Ontworpen en getekend door Lambert Likkel. Nooit in productie genomen. Ontwikkelkosten van de accu te hoog.snorfiets 1975. Met oranje. De aandrijving liep vanuit een elektrische Philips permanentmagneetmotor van 80 mm rond en 150 mm lang via een poly-V-riem (bestaande uit ca. zes V-snaartjes) naar een vlakke ring die aan de spaken van het achterwiel vastzat. De motor zat boven het achterwiel, tussen de zijplaten van de bagagedrager. De poly-V-riem was afgekeken van een wasmachine-aandrijving, want ook de Philips-motor was oorspronkelijk voor een wasmachine ontwikkeld. Ze hadden bij Philips alleen nog niet de elektronica voor de aandrijving gereed. Die hebben ze toen snel voor ons ontwikkeld, het paste in een kastje van 10 x 10 cm. Later hebben we ook nog met Nedap in Groenlo een besturing ontwikkeld, die zelfs in een luciferdoosje te plaatsen was. Dat was op zich heel mooi, maar uiteindelijk is het hele concept gestrand op de ontwikkeling van de accus. Die waren te groot en te zwaar. Foto 2 toont een later prototype. Foto 3 toont de oorspronkelijke ontwerptekening. Foto 4 toont de bijbehorende acculader van de snorfiets. |
21. |
![]() |
Object: 03011
Titel:Seventy Five Heren (jubileum fiets) Datering:1979 Beschrijving:Bruin, trommelrem+kabel, brookszadel, kunstof kett.kast, bandenmaat 28". Voorzien van een Basta slot. Naar aanleiding van 75 jarig bestaan van Union. |
22. |
![]() |
Object: 03012
Titel:Climax Heren Datering:1950 Beschrijving:Ronde spatb.,oude voorvork, Brookszadel, torpedo terugtraprem,witte banden, maat banden 28"x1,5". |
23. |
![]() |
Object: 03013
Titel:Inova Dames + Heren Datering:1984 Beschrijving:Kunststof kettingkast, zeegroen metallic u-vorm spatbord, trommelremkabel (tk3), Ontwerp W. Tanja. Winnaar innovatieprijs 1984 uitgereikt door Minister Mw. Smit-Kroes. D.m.v. het verstellen van de bovenbuis maakt u van de herenfiets een damesfiets. |
24. |
![]() |
Object: 03014
Titel:Special Heren Wim Kok Datering:1997 Beschrijving:Zilver A-dam,EuroSummer1997,tr.rem v+a,geb.zadelpen, 3-versnnaaf, handverstel, bandenmaat 28" Er zijn 29 van deze fietsen gemaakt en geschonken aan diverse Euro-staatshoofden. Destijds heeft minister president Wim Kok deze fiets zelf betaald. |
25. |
![]() |
Object: 03015
Titel:Climax Dames Datering:1979 Beschrijving:Staphorst jasbeschermer, torpedo terugtraprem zwart, gebogen buis, bandenmaat 28"x 1,5". Tot ongeveer halverwege de jaren 30 werden vrijwel alle damesfietsen met gaatjesspatbord en draad-jasbeschermers afgeleverd. In de tweede helft van de jaren 30 kwam de gesloten lakdoek kettingkast in zwang. Na de oorlog werden alleen lokaal in Staphorst nog gaatjesspatborden gemonteerd. Op type zit een Duits netje. Origineel hoort een Staphorster gehaakt netje. |
26. |
![]() |
Object: 03016
Titel:E-bike Dames ( proto type) Datering:1990-2000 Beschrijving:Safari velgrem v+a, kunsstof kettingkast, proto type, bandenmaat 28 ". |
27. |
![]() |
Object: 03018
Titel:Flamingo 22 V 97 Datering:1975-1980 Beschrijving:Vouwfiets rood, bandenmaat 22"x1.5" Met speciaal geconstrueerd scharnier. Gefabriceerd frame door dorps smit Klaas Huls. |
28. |
![]() |
Object: 03019
Titel:Vederlicht de luxe Dames Datering:1970-1980 Beschrijving:Parallel frame, trommelrem met kabels, Sturmey Archer 3 versnellingsnaaf, witte fietspomp mist, bandenmaat 28"x1,5". |
29. |
![]() |
Object: 03020
Titel:Tour Climax Heren Datering:1940-1950 Beschrijving:Ronde spatborden, Lepper zweefzadel, bandenmaat 28",1,5", jasbeschermer/ kettingkast lakdoek. |
30. |
![]() |
Object: 03021
Titel:Barracuda vouwfiets Datering:1968-1972 Beschrijving:Vouwfiets, torpedo terugtraprem ,bandenmaat 20"x1.5". |
Laatste wijziging binnen getoonde objecten: 24 januari 2023